Folosirea nesupravegheată a programelor tip ChatGPT de către elevi le afectează creativitatea, crește riscul de fraudă și scade calitatea actului de învățare
Jumătatea lunii septembrie a marcat începutul unui nou an școlar, iar aproape 2,7 milioane de elevi s-au întors sau au intrat pentru prima dată în băncile școlii. Odată cu debutul primului modul din anul școlar 2023/2024, elevii reiau temele și sarcinile primite din partea cadrelor didactice. Profesorii vor avea de verificat nu doar conținutul lucrărilor predate, ci și sursa realizării lor.
Anul acesta școlar, mai mult decât precedentul, va marca o creștere a utilizării programelor de creare de conținut bazate pe sisteme de inteligență artificială folosite de elevii din România. Aceștia au deja la dispoziție o serie de instrumente care generează cu ușurință conținut scris și de care s-ar putea folosi pentru a le realiza sau completa sarcinile primite la școală. Accesul elevilor la astfel de instrumente este unul facil în condițiile în care cele mai multe dintre platforme oferă programele în mod gratuit.
Penman, platforma românească de creare de conținut scris, cu aproape 200 de freelanceri și copywriteri înscriși, lansează astfel un avertisment asupra pericolului folosirii fără supraveghere a instrumentelor de inteligență artificială la scară largă în rândul elevilor strict cu scopul de a rezolva sarcini în locul lor. Utilizate pentru a genera conținut, de exemplu pentru a realiza teme, compuneri, referate sau chiar lucrări mai complexe, acestea vor facilita pe termen scurt rezulte școlare foarte bune pentru elevi. Dar, în același timp, o astfel de abordare va duce la o scădere a calității actului de învățare. Pe termen lung, content writerii Penman estimează că aceste practici vor avea un efect negativ asupra dezvoltării capacității de analiză, sinteză și a procesului de creativitate a elevilor.
Tocmai de aceea, în lipsa unui control din partea cadrelor didactice și a părinților, dezvoltarea programelor de creare de conținut, care au la bază instrumente de AI (Inteligență Artificială) precum ChatGPT, Bard, Bing Chat sau GPT-4 poate crește substanțial riscul de plagiat și fraudă. Cu alte cuvinte, estimarea este că „elevul” ChatGPT va fi cel care va rezolva anumite sarcini și teme primite de elevi în următorul an școlar în locul acestora.
Învățăm să gândim, nu să apăsăm pe butoane. ChatGPT este doar un instrument, iar educația rămâne responsabilitatea noastră. Nu interzicem cărțile pentru că le citim, așa că nici inteligența artificială nu ar trebui interzisă, ci înțeleasă și gestionată în școli. Elevii trebuie să înțeleagă că deși pot folosi un astfel de program care să le realizeze în doar câteva minute o temă care altfel le-ar fi luat câteva ore, în realitate, își fac rău singuri. Dincolo de practica imorală, interesul lor este să învețe și să își dezvolte abilitățile și competențele într-un mod sănătos și solid. - Ovidiu Neag, co-fondator și CEO Penman
Ca să încerce să țină sub control acest fenomen, o serie de școli din sistemul preuniversitar, dar și din cel universitar, au decis să interzică folosirea unor astfel de instrumente. Astfel, în Statele Unite ale Americii, școlile din New York, Los Angeles, Seattle și Baltimore au interzis utilizarea ChatGPT în întreaga rețea școlară din districtele respective. În Franța, una dintre cele mai mari universități, Science Po a interzis de asemenea accesul studenților la ChatGPT din cauza riscului ridicat de plagiat sau fraudă. Aceeași decizie a fost luată și de alte universități din Australia, Noua Zeelandă și India.
ChatGPT îi poate ajuta pe profesori și elevi dacă este folosit în scop creativ
Specialiștii Penman recomandă utilizarea programelor AI de generare de conținut strict sub supravegherea cadrelor didactie și într-o formă în care să poată fi folosite de elevi ca un instrument de ajutor, nu de fraudă. ChatGPT și alte programe similare ar trebui folosite pentru a-i ajuta pe elevi în procesul de educație, nu pentru a înlocui factorul uman.
De exemplu, elevii pot folosi AI pentru a documenta mai ușor un subiect sau o temă, pentru a le oferi acces la informație într-o manieră mai facilă și mai ușor de înțeles, lucru care ar putea să îi ajute să rezolve mai ușor temele sau sarcinile primite de la profesori.
În același timp, cadrele didactice pot folosi platformele AI de creare de conținut pentru a genera și realiza exerciții interactive cu elevii, pentru a personaliza procesul de învățare, pentru a se documenta suplimentar și pentru a dezvolta capacitatea elevilor de analiză și sinteză. ChatGPT poate deveni un asistent al cadrelor didactice și, în același timp, îi poate pregăti pe elevi pentru adaptarea la o piață a muncii în care astfel de instrumente vor fi omniprezente.
Un studiu realizat de Walton Family Foundation în luna iulie 2023, citat de revista Time, arată că 73% dintre profesorii chestionați au auzit de ChatGPT, iar 33% dintre ei au folosit acest instrument pentru „a genera idei creative la ore”.
ChatGPT este un instrument ce poate transforma procesul de învățare într-o experiență captivantă și personalizată. Cu orientare corectă și supraveghere adecvată, el poate deveni un partener valoros în educație, deschizând uși spre explorarea creativității, aprofundarea cunoștințelor și dezvoltarea gândirii critice în era digitală. - Ovidiu Neag, co-fondator și CEO Penman
Instrumente de verificare a „trișorilor”
Pentru a verifica dacă un text sau o lucrare este scrisă cu ajutorul unui program bazat pe AI, profesorii pot apela la unele instrumente care pot detecta astfel de texte. În funcție de programul ales, acesta poate avea o acuratețe mai mare, poate fi gratuit sau poate detecta în principal textele scrise inițial în limba engleză. Iată 5 dintre cele mai utile și mai folosite dintre ele:
Este un instrument de verificare creat chiar de Open AI, compania care a lansat ChatGPT. AI Text Classifier este gratuit și generează o verificare chiar a textelor scrise cu ajutorul ChatGPT. Momentan, nu este foarte exact dacă textele nu sunt scrise în limba engleză sau sunt scrise de copii.
Prin simpla copiere a textului suspectat a fi generat de AI, ZeroGPT va da un verdict care are o rată de acuratețe de 98%, conform producătorului. După activarea butonului “detectează textul”,răspunsul va fi sub forma: „Textul a fost generat de AI” sau “Textul a fost generat de o persoană”.
Similar cu GPTZero. Poate detecta dacă textul a fost scris de inteligența artificială. Va oferi un răspuns sub forma: „Human text detected” sau „AI content detected”.
Poate detecta textele scrise de programe precum ChatGPT (Open AI) sau Bard(Google). Dimensiunea maximă a unui text care poate fi verificat este de 1.500 de caractere.
Un instrument creat special pentru profesori și oamenii care lucrează în sistemul de învățământ. Poate detecta textele scrise cu ajutorul programelor AI precum ChatGPT, GPT-4, Bard sau Bing Chat.
Compania care a dezvoltat Winston AI susține că rata de succes în detectarea textelor scrise de inteligența artificială este de 99,6%.
*****
Penman este un startup românesc lansat în martie 2021. Din 2023, Penman este partener Microsoft for Startups pentru a integra componenta de Inteligență Artificială (AI) în platformă, are aproape 200 decreatori de conținut înregistrați în platformă și a tranzacționat până acum peste 25 de milioane de cuvinte.
În 2021, Penman a fost nominalizat oficial din partea României la premiile WSA. (World Summit Award – Austria 2021). WSA este un sistem unic de premii, care selectează și promovează inovația digitală locală pentru a îmbunătăți societatea și a fost înființat în 2003 ca parte a Summit-ului mondial al ONU privind societatea informațională.
Core Media Hub este agenția de comunicare a Penman
Ai o idee sau o propunere de colaborare? Hai să lucrăm împreună!
Suntem deschiși la oameni și idei originale! Ne plac provocările și neplace să ieșim din zona noastră de confort. Dacă propunerea ta nu este în oferta noastră de servicii, nu-i nimic! Programăm o întâlnire, o analizăm și găsim cea mai bună soluție!